Tambahkan Saham Akhirat Kita Dengan Menyumbang Ke Akaun

PUSAT TAHFIZ AL KHOLIDI

Maybank ; 5622 - 0961 - 4495
Bank Islam : 1211 - 3010 - 04 - 1234

Monday, November 23, 2009

Anakku Sazali...dengarlaaaah Part 1

بسم الله الرحمن الرحيم

أسلام عليكم

Alhamdulillah pujian bagi ALLAH S.W.T yang bersifat dengan kesempurnaan dan selawat serta salam keatas Nabi Muhammad S.A.W , utusan yang memberi rahmat kepada sekelian alam.
Musim cuti sekolah dah tiba......ibubapa ramai yang pening....pening kenapa..???...bila cuti anak nak kawal macammana...antara alternatif yang ada :
-hantar balik kampung atau
-penuhkan dengan tuisyen
-atau biar aje ( pilihan paling tak tepat )
-hantar ke kem-kem cuti sekolah
Mari kita bincang tentang kem cuti sekolah...sebelum tu hayati satu hadis yang sangat dimaklumi :
Sabda Nabi S.A.W :

إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيِّاتِ

Maksudnya " Sesungguhnya Amalan-amalan itu dengan niatnya.
Kem cuti sekolah ada berbagai jenis dan berbagai pengisian..antara yang popular ialah kem ibadah di mana anak-anak akan diberi pengisian rohani dan jasmani...ada belajar solat...hafaz ayat-ayat lazim...motivasi dan sebagainya tetapi ini bukan persoalannya...dan kos juga bukan persoalannya..
Kita kembali kepada perkara pokok iaitu hadith di atas...kompas bagi ibubapa dalam pada menghantar anak-anak mereka ke kem cuti sekolah....jangan silap.
Jangan ibubapa berniat bila hantar anak ke kem :
-untuk memenuhi masa anak yang terluang
-supaya ibubapa tak pening kepala nak jaga
-untuk seronok-seronok
Perlu diingat anak adalah tanggungjawab ibubapa dan kem-kem ini cuma membantu ,jadi NIAT perlu betul setelah memilih kem yang betul...niat yang dinyatakan di atas tak tepat..walaupun apa yang diniat itu tercapai...
Saya mencadangkan berdasarkan pengalaman dengan budak-budak sekolah ni..( ini sekadar pandangan ,,mungkin tak tepat ) kem macammana nak pilih untuk anak-anak..
Anak yang sangaat liat hingga dah suruh pun tak buat ibadah wajib pilihlah kem yang ada pengisian basic fardu ain dan cari yang lebih kepada motivasi dan dalam masa yang sama ada aktiviti luar ....
Anak yang buat ibadat wajib cuma perlu disuruh baru buat...yang ni..pilih kem ibadah dimana mereka terpaksa solat berjamaah dan solat solat sunat dan cari yang ada menghafaz ayat-ayat quran kerana kategori ini mudah-mudahan lembut hati dengan ayat-ayat quran yang ada didada....motavasi sangat perlu dan riadhah tak banyak pun tak pa...
Anak yang dah ok dari sudut ibadat...maksudnya tak perlu bersuruh...yang ni hantar ke kem yang menghafal quran dan hadith, doa-doa....lebih sikit aktiviti luar semasa dalam kem pun tak pa...dapat anak macamni alhamdulillah.
Yang paling penting NIATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT.........
Ya ALLAH...aku hantar anak aku ke kem ini untuk dia mendapat ilmu yang bermanafaat kerana ia tanggungjawab aku memberinya....tinggal lagi aku tak mampu ...mudah mudahan ENGKAU berikan kejayaan atas usaha aku yang tak seberapa ni....
Mudah-mudahan bila ibubapa haantar ketempat yang betul dngan NIAT yang betul...walaupun tak berapa hari programnya tetapi hak mutlak ALLAH untuk memberikan hasil yang terbaik kepada hamba yang memperbetulkan niatnya.
Wassalam
kAlAu SeMaLaM aKu MaTi...
إلهي أنت مقصودي ورضاك مطلوبي
Ustaz Yunus Bin Kamaruddin
Pusat tahfiz Al-Kholidi
abi@al-kholidi.com

No comments:

Post a Comment